Filtering by: designreader živě

Jan
16
4:30 pm16:30

Designreader živě: O designu s dětmi

Přijďte si poslechnout a zeptat se, co si děti myslí o designu, designérech a ilustrátorech, o knížkách, plakátech, reklamách atd. Co je zajímá a co je opravdu ani trochu nebaví. A pokud máte doma nebo znáte děti, které si o věci také rády popovídají, dejte nám vědět. Nebo prostě přijďte spolu.

Jo, je to hezká knížka, ale hrozně udělaná! 
Kolik jste jich vytiskli? Tisíc? Fakt? To je hrozně moc! A proč ne milion? 
Tohle je strašně komerční! Proč? Cože?
Udělám další knížku a prodáme jí ve Fra. Ale originál si necháš v počítači.

View Event →
Jun
4
8:00 pm20:00

Designreader.org živě: Spoušť: Jak se dělá kniha?

Diskuze o vizualitě současných knih, nakladatelském provozu, komunikaci, designérech, výtvarnících, výtvarných redaktorech a autorech. Na okraj Spouště Sáry Vybíralové (Host 2015).

Co je vlastně důležitější měřítko? Názor a vkus autora textu, nebo jakýsi obecný zájem o to, aby knížka plnila svůj účel, poutala na krámě a měla svoji vlastní nezpochybnitelnou kvalitu? Má vůbec mluvit autor knihy do její grafické úpravy, nebo už mu ve chvíli odevzdání rukopisu dílo nepatří? Kdo je vlastně kompetentní rozhodovat o tom, jak má výsledný produkt vypadat? Je to autor, který text napsal a zná ho nejlépe? Nebo nakladatel, který se o knížku stará a podstupuje jako jediný podnikatelské riziko? Nebo designér, který jako jediný má patřičnou odbornost a může k textu vytvořit paralelní doprovod v odlišném médiu?
Martin Pecina

Hosté:
Martin Stöhr, redaktor a art director nakladatelství Host
Sára Vybíralová, překladatelka a spisovatelka
Pavel Růt, výtvarný redaktor nakladatelství Argo
Michal Rydval, grafický designér a nakladatel Fra

View Event →
Apr
30
8:00 pm20:00

Designreader.org živě: Nejkrásnější knihy roku

Tentokrát o Nejkrásnějších knihách roku 2014. Soutěž každoročně vypisuje Památník národního písemnictví. Vedle tří hlavních finalistů v příslušné kategorii se do užšího výběru dostane několik knih, prezentovaných na výstavách v Praze a Brně. Finalisté pak postupují do mezinárodních soutěží.
Nechceme rozporovat rozhodnutí odborné poroty, zajímá nás význam a odezva celé akce. Jaká jsou kritéria výběru knih? Na základě jakých parametrů by se "nejkrásnější" kniha měla hodnotit, když přihlédneme k faktu, že porota nemá prostor si stovky knih přečíst a adekvátně tak reagovat na fúzi formy s obsahem? Není problematický už samotný fakt, že je v názvu slovo "nejkrásnější"? Měla by soutěž reagovat na aktuální trendy v designu knih a snažit se je zohlednit při výběru? Je tedy podstatné vybrat nejvíce tendenční artefakty, které v aktuálním roce obstojí v zahraniční konkurenci? Jak vypadá současná kniha? Je to aktuální nové písmo, kterým je vysázena?
Otázkou je rovněž celá koncepce soutěže. Jaká je její propagace, propojení s nakladately, distribucí a knihkupci? Jaký smysl má pro nakladatele, designéry a výtvarníky? Mluví se o tzv. švýcarském modelu, který nemá kategorie a každý rok se vybere pouze jedna nej kniha. Myslíte si, že toto může být cesta i pro tuzemskou soutěž? Co by to znamenalo pro Památník národního písemnictví, nakladatele a v neposlední řadě i čtenáře?
Jak oceněné knihy adekvátně vystavit? Je vůbec možné vystavit v galerii knihy?

Hosté:
Waty Kijonka, grafický designér, společně s Petrem Babákem editor a kurátor výstavy letošní Nejkrásnější české knihy roku 2014
Ondrej Chrobak, historik umění, kurátor
Joachim Dvořák, nakladatel Labyrintu
Martin T. Pecina, grafický designér

View Event →